محرم و صفر تجلیگاه فهم و شعور عاشورایی
1 آبان 1393 ، دیدگاه 0

اينان بايستي تكليف خود را روشن كنند كه نه هم طبل زن يزيد در غير محرم باشند و هم سينه زن حسين در ماه محرم ، اگر چه جلوي عزادار حسيني را در هر كسوت و جايگاهي را نمي توان ونبايد هم گرفت اما روي سخن با آن كساني است كه حضورشان به عنوان مداح و مرثيه خوان ، هم جايگاه ذاكران واقعي اهل بيت (ع) را خدشه دار مي كنند و هم بودنشان تبعاتي اختلاف بر انگيز و تنش زا دارد . محرم وصفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.

« امام خميني» محرم و صفر هر سال فرصتي است كه غواصان معارف عاشورايي در اين درياي بيكران فرمايش احياء كننده اسلام در عصر حاضر ( حضرت امام راحل ره) غوطه ور شوند و هر سال خود را به زلال حقيقت اين سخن وحي گونه مراد خود كه برگرفته از كوثر جوشان حيدري است نزديك كنند ، محرم وصفري كه تجليگاه ايثار و عرفان است .

در آستانه هرمحرم و صفر هر دوستدار و ارادتمند ابي عبدالله (ع) به گونه اي خود را براي عاشورا وكربلاي ديگر مهيا مي سازد . بايد نگريست منظر و زاويه ديد افراد چگونه است بعضي ها سراغ كميت عزاداري اند و عده اي هم به دنبال كيفيت ، گروهي شور و ايثارعاشورا برايشان متجلي است و قليلي هم شعور و عرفان حسيني (ع) آنان راحيران ساخته است.

بهر جهت هركسي از سفرة دايره المعارف اسرار غيبي مُحرَّم ، و صفر به قدر قابليت خود متنعم مي شود . لازمه رسيدن به حقيقت محرم آن است كه آناني كه داعيه حسيني بودن را دارند هم محَرّم محرم شوند و هم مُحرِم از محرمات . عزادار حسيني از آنجايي كه محرم مظهر واجباتي همچون جهاد و امر به معروف و نهي از منكر و تولّي و تبرّي، از فروعات دين است بايد اوليات از فروعات ، خصوصاً نماز كه طهارت مقدمه آن هست را نيز مُحرم شود. عزادار حسيني براي مَحرَم شدن با مُحرّم بايستي تمام اعضاء وجوارحش با طهارت باشد .

خصوصاً چشم و زبان كه شاهراه انتقال مشاهدات و ملفوظات به قلب مي باشد . هموم و غموم محرم و صفر از جانب خداوند سبحان اعطائي است كه قلب هر مسلماني كه ذره اي از نور ايمان درش تابيده باشد. طبق قول نبوي(ص) حرارت وشورحسيني (ع) در او تفضلاً خواهد بود . اما محرم و صفر فصل اكتساب سجايا و فضائل انساني است كه ما بايد خود را با شاخصه ها و الگوهاي عاشورائي قرين ساخته و خود را براي محرم شدن با محرم تربيت كند .

و از رذائل و آلو دگي هايي كه با طهارت او منافات دارد دوري كند ، اين ابليس نفس با استعانت از ابليس خلق به هر نحوي از انحاء مختلف مي خواهد حسينيان را باعاشوراي ناب و فرهنگ مُحرم نامَحرم كند ،‌عزيزان عزادار بايد با استفاده از فرمايشات اسلام شناسان حقيقي يعني مقام ولايت امر و مراجع عظام تقلید حتي در نحوة عزاداري هم با مجوز شرعي و تكليفي عمل كنند چرا كه خدمه شياطين و خطوات بواطل فراوان است . به سفارش معمار نظام و انقلاب (امام راحل) و همچنين رهبر فرزانه انقلاب بايستي عزاداران حسيني (ع) به عزاداري هاي سنتي روي آورند چرا كه هر چه شيوه و روش عزاداري كثرت پيداكند آفت و آسيب هاي آن نيز فراوان تر و نوين تر مي شود.

درهيچ جايي از تاريخ اسلام از لسان مبارك و طاهر معصومين (ع) سراغ نداريم كه از محبان و شيعيان خود خواسته باشند كه خودشان را در قالب وفادار و مودت به ذي القربي انتساب به نجس العيني همچون كلب خطاب كنند .

حسين (ع) از دوستدار وعزادار خود قاسم وعباس بودن را توقع دارد كه مزه جهاد با نفس و جهاد با كفر را ( احلي ِمن العَسل ) بداند و يا عباسي كه مظهر تربيت قرآني و مظهر وفا و ادب مع الله در محضر خليفه الله و حجت الله زمان خود است ، بايستي با محرّم مَحرَم شد و لازمه محرم شدن مُحرِم شدن است .

احرام از آلودگي و محرمات ، احرام از بدعتها و تحريفات. اين نحوه عزاداري هايي كه شورمحض است و شعور را مي‌ربايد صرف حال است ، حال گذراست بايستي حال را با معيارهاي ديني به ملكه وجودي تبديل كرد شور در ابتداي امر مناسب است اما مقصد نيست مقدمه است، بايستي با شور به شعور رسيد چراكه كربلا از درسها و متجلياتش شعور و فهم عاشورايي بود، شور بدون شعور انحراف را در پي خواهد داشت.

از مصاديق مهم احرام در ماه محرم وصفر مراقبت از حضور مؤمنين مسجد نديده و مداحان فصلي است كه هم «سر سفره لهو و لعب معاويه مي نشينند و هم اقامه نماز جماعت به امامت علي (ع) را دوست دارند » اينان بايستي تكليف خود را روشن كنند كه نه هم طبل زن يزيد در غير محرم باشند و هم سينه زن حسين در ماه محرم ، اگر چه جلوي عزادار حسيني را در هر كسوت و جايگاهي را نمي توان ونبايد هم گرفت اما روي سخن با آن كساني است كه حضورشان به عنوان مداح و مرثيه خوان ، هم جايگاه ذاكران واقعي اهل بيت (ع) را خدشه دار مي كنند و هم بودنشان تبعاتي اختلاف بر انگيز و تنش زا دارد . باشد آن روزي كه تمامي عزاداران ومحبان حسيني درهمه حال بويژه در ماههاي محرم و صفر با احرام به دستورات الهي محرم شوند و همچون شهداي كربلا بين شور و شعور حسيني تعاملي ايجاد كنند كه به اين حقيقت كلام نوراني حضرت امام راحل (ره) برسند كه با احياء محرم و صفر اسلام را تا انقلاب مصلح جهاني بقيه الله الاعظم عج زنده بدارند. اللهُّمَ ارزقني شفاعه الحسين (ع) يَومُ الوُرود..... منبع: www.ido.ir

نویسنده : حجت الاسلام اسماعیل رمضانی، رییس اداره تبلیغات اسلامی آمل

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

             

دیدگاه   0